dinsdag 19 juli 2011

Dag 16, Florence. Fiorentijnse rustdag




Gisteren waren wij aangekomen in Florence en daar gingen wij eens goed rondkijken. Gewaarschuwd door Hans, dus gigantische rijen vrezende, stonden wij al vroeg de beroemde Dom van Florence. Wij hadden het zo uitgedokterd dat twee van ons de eindeloze rij zouden doorstaan terwijl de andere twee ontbijt zouden halen. De supermarkt bleek echter wat ver weg, en de rij niet zo eindeloos...
Ik zal je de verdere organisatorische details besparen maar de feiten zijn dat eerst Robben en Victor de volledige rij doorlopen hebben om er vervolgens weer uit te stappen, terwijl Joeri en ik boodschappen aan het doen waren. Daarna waren de rollen precies omgekeerd en uiteindelijk stonden we met zijn vieren weer achteraan in de inmiddels aanzienlijk gegroeide rij... Dit deerde echter niet, we hadden nu namelijk eten! Binnenin zijn we door kleine gangetjes lange trappen opgegaan om naar het indrukwekkende fresco op het plafond te kijken en het uitzicht over de stad vanaf de dak van de dom.


Vervolgens zijn we doorgelopen naar de doopkapel, die eveneens bekend staat vanwege de interessante plafondschilderingen. Toen wij erachter kwamen dat de toegang tot de binnenzijde van de kathedraal gratis was besloten wij hiervoor (de toen toch wel vrij gigantische) rij te trotseren, in deze rij stond ook een koor dat (zo vertelde hun shirts ons) Hongaars was en meedeed aan een internationale competitie voor koren in 2008 (?). Zij gaven, waarschijnlijk uit verveling, een privéconcert voor de aanwezigen in de rij, erg mooi.


Na de prachtige kathedraal koersten wij richting het huis van de Dante, de dichter van wie Joeri het grote meesterwerk al 1700 kilometer meesleurt. Daar hebben wij het museum bezocht en het interieur bezichtigd. Hierop volgend gingen Robben en Victor nog eens een ander museum bezoeken terwijl Joeri en ik eens fijn gingen shoppen. Toen we weer hadden verzameld zijn we op zoek gegaan naar het San Lorenzo, een interessante kerk, maar deze bleek gesloten. Geen ramp, het was namelijk tijd om te eten! Ik zal ons menu van vandaag beschrijven. Ontbijt: pizza, lunch: pizza, diner: pizza! Voor iedereen die nog eens in Italië komt: koop nooit iets met "chinotto" (en zeker geen anderhalve liter), het is smerig.


Omdat we de gehele dag in de stad gehangen hebben zijn we in de avond terug naar de camping gegaan om nog wat benodigde taken uit te voeren. Op de camping kwamen wij ook nog wat oude Nederlandse bekenden tegen (niet Gerard deze keer maar) wat is de wereld toch klein! Morgen verlaten we deze mooie stad, dat betekent weer fietsen, dus ik ga nog eens een lekker stukje slapen! Welterusten!

Met vriendelijke groet,

Yoran Welling



Joeri bij uitzicht.













Victor bij Ponte Vecchio




- Posted using BlogPress from my iDad



6 opmerkingen:

Ron zei

Jullie ontbijt, lunch en diner klinken smaakvol. Toch wel wat gevarieerd met de pizza's?
Wat betreft chinotto ben ik het niet met je eens, maar smaken verschillen natuurlijk.
Geniet van jullie laatste etappes. Hoeveel dagen is het nu nog fietsen door het Toscaanse landschap voordat jullie Rome bereiken?

Maaike zei

Wat is het toch leuk om over jullie avonturen te lezen.
Ik heb het idee dat jullie met een dag of 2 al in Rome kunnen zijn. Dus het einde van de reis komt in zicht.
Kijken jullie daar naar uit of komt er al een gevoel van weemoed over jullie heen?
Geniet nog maar even van de pizza's en de lekkere ijsjes! Liefs

Anoniem zei

Vrienden,
jullie hebben veel gezien in Florence - ik ben jaloers! Ik hoop dat deze dag er voor heeft gezorgd dat je ooit nog eens terug wilt om meer tijd te besteden aan meer monumenten. Jammer dat de San Lorenzo dicht was. Tzt hoop ik nog een reflectie te lezen of horen over de deuren van de doopkapel. Overigens, in het verslag wordt niet gerept over de Ponte Vecchio -daar zijn jullie toch wel geweest?
Ik hoop dat mijn reactie deze keer wel wordt geplaatst - het is nl frustrerend te reageren om daarne te zien dat er niets is geplaatst.
Goede reis naar Siena! oTjeerd

Anoniem zei

Altijd weer lwuk om jullie verslag te lezen.
Ik was jullie graag tegengekomen, slenterend over de Ponte Vecchio (jaloers dus) likkend aan jullie ijsjes.
En nu op naar Rome!!
We blijven jullie volgen en kunnen nioet wachten op het volgende verhaal.
Zet 'm op!!!
oma Emmy

Anoniem zei

dag schatten, goed dat jullie een rustdag hebben! geniet ervan. mis jullie gayboys xxxxxxxxxxxxxxx

Jan zei

Geweldig zoals jullie de verslagen telkens weten te brengen! Ik blijf ze met plezier lezen. Victor, gefeliciteerd met je toelating voor het ULC! Volgend jaar kom ik je vast tegen! Veel succes tot aan Rome allemaal.