maandag 25 juli 2011

Dag 21 Lago di Vico - ROME!!! Te voet naar Rome.

Het mag een schande genoemd worden hoe Moedertje Natuur ons heeft behandeld de afgelopen weken. Mij was alleen maar strakblauwe lucht beloofd. Vaak hebben wij gefietst in de zon, maar op de campings regende het altijd. Ook deze ochtend werden wij wakker in een natte tyfustent (excuses voor mijn taalgebruik). Ik had mij de laatste fietsochtend anders voorgesteld: de zwoele ochtendzon op mijn bolletje, heerlijk beleg voor op mijn broodjes, jus d'orange en warme thee. Maar zoals vaak valt de echte wereld een beetje tegen, dus natte tenten en smaakloos brood met hetzelfde beleg als de weken daarvoor. Maar ik mag niet klagen, ik leef nog.


De triomftocht zonder charme, zo begonnen wij dus aan de laatste etappe, een luttele 90 km.
Even zaten wij op de fiets en gelijk ging het harder regenen. De eerste dagtaak was het vinden van een supermercato. Wij hadden gisteren geen ontbijt kunnen kopen en hadden vanochtend ontbeten met oud brood.
In de zeikende regen (excuses voor mijn taalgebruik) vonden wij de winkel na 15 km fietsen.
Na de lunch trokken wij verder, het was inmiddels al 12 uur 's middags en het miezerde nog lichtjes. De hemel was grijs en vuile luchtjes van de armere Zuid-Italiaanse dorpjes schoten diep mijn neusholte in. Ik keek nog eens goed naar mijn verzopen kameraden. Navigator Robbens witte shirt was nu bruin, zijn voorhoofd bezweet en zijn gezicht ongeschoren. Berggeit Victor vooraan in de fietstrein als stalen schild voor de scherpe wind. Halve Italiaan Yoran reed met veel gepiep van zijn ketting maar hield zichzelf staande ondanks alle materiaalpech. Vermoeide ik reed achteraan en zag dikke druppels van mijn helm afvallen. 2100 km hadden wij samen al gereden, 60 km moesten wij nog afleggen. Het slechte weer en de verschrikkelijke omgeving konden ons niet deren, want wij waren de helden van de Alpen en de Appenijnen.
Al gauw reden wij weer in de zon en het uitzicht werd al beter. Moeder Natuur had de strijd opgegeven en de temperatuur steeg. Op een weg langs boomgaarden voelde ik iets trillen in mijn fiets waarop ik tegen de jongens zei: 'de olifanten beginnen onderhand een beetje moe te worden!' Kort daarna klapte mijn achterdrager op de grond samen met mijn matje en twee achtertassen. Ik reed langzaam dus de schade viel mee, slechts een schrammetje op het matje en een krasje op een tas. Door de vele kilometers was een schroef losgedraaid, welke ik gelukkig snel kon vervangen. De rest van de reis ging als vanouds tot wij in de verte Prima Porta zagen, een regio aan de rand van Rome. In deze 'slums' lag de camping en daar zette wij alvast onze tent op.
Met fiets en bepakkingen gingen wij voor de eindsprint. De zenuwen stapelde op en het tempo steeg. Uiteindelijk belandden wij in een lange straat waar wij Rome binnengingen. Joelend en lachend zagen wij in de verte het Sint Pieterplein opdoemen. Daar lag onze eindbestemming, daar lag de verlossing. Wij persten ons door de toeristen, langs de pilaren, over een marmeren vloer, van een trappetje af...
ROMA!!!


Waren wij nu werkelijk in Rome? Was dit geen droom?

Nee, over de stenen van het plein fietsen wij naast elkaar naar de ouders van Victor. Vlak voordat wij op de precieze plek aankwamen speelde Lot nog even zijn spelletje met ons: 2200 km hadden wij gefietst om twee meter voor het einde door de Vaticaanse politie van de fiets te worden gestuurd. Lopend kwamen we aan bij Victors ouders. Ironie in zijn puurste vorm.

Na een lange fotoshoot zijn we naar het verblijf van Victors ouders gegaan. Na wat opfrissen en een kopje thee werden we door de familie van Campen mee uit eten genomen. Gegeten hebben we als uitgehongerde beesten en verzadigd zijn Yoran, Robben en ik in het donker terug naar de camping gefietst.
Drie pagina's langer had ik kunnen schrijven over onze intocht, maar zoiets unieks zou alleen een Mulisch of een Hermans goed genoeg kunnen beschrijven.
Nog even sorry voor het laat posten van dit bericht, ik heb nauwelijks nog tijd gehad om te schrijven. De Eeuwige Stad slaapt nooit.

De niet-fietsdagen die nu volgen zullen wij ook bloggen, dus nog veel leesplezier gewenst!


Gr. Joeri



- Posted using BlogPress from my iDad

14 opmerkingen:

Govert zei

Gefeliciteerd jongens!!
Goed gedaan!
Ik wens jullie nog een paar fijne dagen (met mooi weer) in Rome.

Ron zei

Gefeliciteerd kanjers!
Het taalgebruik en de verlate blog zijn je vergeven Joeri.
Een prachtig vehaal over deze laatste fietsdag en jullie heroïsche intocht. Nog wel met poliitiebegeleiding ook, dat kan lang niet iedereen zeggen.
De beloofde Rome-bonus (1 cent per persoon per kilometer) voor het goede doel hebben jullie dubbel en dwars verdiend en heb ik vandaag overgemaakt.
Geniet nog vam jullie dagen in Rome, en alvast goede thuisreis gewenst.

Ineke zei

Woorden schieten tekort en dat wil wil wat zeggen voor mij.
Dit blijft vanaf nu het verhaal van de jongens die naar Rome gingen op de fiets en er na 3 weken al aankwamen. Een monsterrit op de stalen rossen die af en toe protesteerden. Het viel niet mee voor ze om 4 van die sportieve knapen 2200 km te dragen door weer en wind over dampend asfalt en natte grindpaden met stevige hellingen op en neer met als limiet die van 20%. Krakend en piepend haalden ze het Sint Pieterplein. Ik zeg applaus voor de fietsen.
Maar een oorverdovend ovationeel applaus met een diepe diepe buiging voor YORAN! VICTOR! ROBBEN! EN JOERI! van een apetrotse achterban.

(Dat boek van Hermans krijg ik ooit nog eens terug.)

Maaike zei

Vier-werf hoera!

oma Emmy zei

Hoera! Hoera! Hoera! Hoera! Geweldig heren!! Door weer en wind en alle omstandigheden daartussen en er bovenop hebben julilie het in deze belachelijk korte tijd volbracht.
Heel veelplezier in het mooie Rome.

oTjeerd zei

Vrienden, hartelijk gefeliciteerd met het volbrengen van jullie missie: zelf gekozen, zelf uitgewerkt en zelf uitgevoerd - dat is iets om trots op te zijn!
Over een tijdje ga je de symboliek van de laatste 2 meters lopen begrijpen. Maar laat ik je al vast een beetje helpen. In een roes kwamen jullie in Rome aan, terecht met het hoofd in de wolken en met het gevoel dat je als je deze tocht volgens plan kunt volbrengen, je de hele wereld aan zult kunnen - en dat hoor je ook te denken. Aanvankeljik begreep ik niet waarom gymnasiasten niet wilden aankomen bij het Colosseum, maar kozen voor het StPietersplein. Nu doorzie ik de intenties van de god die heerst over het StPietersplein en daarbuiten: de laatste 2 meter moeten ze lopen opdat ze de tocht lopend beeindigen met beide benen op de grond, zoals dat hoort voor Hollandse jongens die aan het begin staan van nog grotere uitdagingen in hun leven! Dus niet denken dat je het StP-plein koos omdat Viktor's ouders daar stonden te wachten - hogere machten hebben jullie naar die plek geleid opdat je de laatste 2m zou lopen!
Maar voor nu: trots zijn op je prestatie en genieten in Rome! Gefeliciteerd!
oTjeerd

Ragna zei

TROTS!!!! Nepalese knuffels uit Kathmandu voor mijn fietshelden in Rome!

Carla zei

Grandioos wat een helden zijn jullie. Ik heb zo genoten van jullie verslagen.
Momenteel zit ik in driebergen toten met 30-7 dus helaas kan ik niet bij de aankomst van jullie in arnhem zijn.
Geneit nog even van jullie ,,rust,, in rome. En van al de mooie dingen daar.
Tot ziens .
Groeten van oma carla.

Corry zei

Jongens te gek wat julie hebben neergezet. Dubbel gefeliciteerd voor jullie planning, voorbereiding, gefietste kilometers, de verhalen die wij mogen meelezen en natuurlijk het behalen van de eindstreep dik binnen de tijd. Jongens dit is iets wat niemand je nog afneemt en altijd een mooi verhaal blijft om te vertellen.

Laura zei

Joeri jij bent mijn nieuwe Mulisch én Hermans <3
Jullie allemaal trouwens!

Jacoline zei

Jongens toppie, jullie hebben het gehaald.....geweldig doe het jullie niet na maar dat hoeft ook niet.
Nu even lekker genieten van de laatste dagen in Rome. En dan zittend het hele eind weer terug in de trein....tot op het strand.. Jacoline

Liselotte zei

Complimenti, bravo! Gefeliciteerd!
Heel veel plezier met de fiets vrije dagen.

Marian zei

Lieve jongens,grote helden

Wat een prachtige prestatie hebben jullie geleverd. Wij zijn apetrots op jullie. Geniet deze dagen nog van het mooie Rome. Wij zullen jullie straks een warm welkom geven.

Groetjes van Pa, Ma en Yannick.

Olivia zei

GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik ben zo trots!
jullie hebben het gewoon gehaald!!
nog heel veel plezier in Rome!!!